Konsultacja z rodzicami
Indywidualne spotkanie z rodzicem lub opiekunem prawnym dziecka, mające na celu omówienie jego trudności oraz potrzeb rozwojowych. Na konsultację pedagogiczną warto zabrać wszelką istotną dokumentację, m.in. opinię lub orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej, zeszyty szkolne, rysunki dziecka. Podczas spotkania terapeuta analizuje sytuację dziecka, rozpoznaje jego potrzeby i opracowuje wstępny plan pracy terapeutycznej, dobierając odpowiednie metody oraz techniki. Rodzic lub opiekun otrzymuje informację zwrotną, wskazówki oraz zalecenia dotyczące dalszej terapii. Konsultacja jest obowiązkowa przed rozpoczęciem wszystkich form zajęć, z wyjątkiem zajęć ogólnorozwojowych oraz Sensoplastyka®.
Terapia ręki
Terapia ręki to zespół indywidualnie dobranych i skoordynowanych działań oraz ćwiczeń, które usprawniają mechanizmy odpowiedzialne za kontrolę ruchów kończyny górnej. Jej głównym celem jest rozwijanie sprawności małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców. Podczas zajęć wykorzystuje się ćwiczenia i zabawy wspierające rozwój sprawności ruchowej całej kończyny górnej dziecka, sprawności manipulacyjnej dłoni, umiejętności chwytu, koordynacji obu rąk oraz doskonalenia czynności samoobsługowych. Terapia ręki stanowi także istotne uzupełnienie terapii logopedycznej, dzięki solidnej podstawie neurofizjologicznej – udowodnionemu powiązaniu precyzji ruchów palców dłoni z jakością wymowy i rozwojem mowy.
- usprawnianie precyzyjnych ruchów dłoni i palców,
poprawa sprawności ruchowej całej kończyny górnej,
stabilizacja mięśni ręki i obręczy barkowej,
nauka i doskonalenie prawidłowego chwytu,
doskonalenie umiejętności pisania,
poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej, obustronnej i naprzemiennej,
rozwijanie koncentracji i umiejętności skupienia uwagi,
osiąganie samodzielności w podstawowych czynnościach życia codziennego (np. ubieranie się, zapinanie guzików).
Dzieci:
- u których występuje nieprawidłowy chwyt pisarski,
które wykazują obniżony poziom graficzny pisma,
które doświadczają trudności z czynnościami manualnymi (np. malowanie, lepienie z plasteliny, nawlekanie koralików),
które mają problemy z koordynacją rąk podczas czynności manipulacyjnych,
które zmagają się z zaburzeniami napięcia mięśniowego w obrębie palców, kończyn górnych, obręczy barkowej lub części centralnej ciała,
które mają trudności z nauką czynności samoobsługowych (np. zapinanie guzików, ubieranie się, wiązanie sznurowadeł, picie z kubka),
które przejawiają zaburzenia koordynacji ruchowej i wzrokowo-ruchowej,
które odczuwają niechęć do dotykania nowych i różnorodnych faktur, co utrudnia manipulowanie przedmiotami i poznawanie świata.
Terapia pedagogiczna
Terapia pedagogiczna to specjalistyczna forma wsparcia edukacyjnego skierowana do dzieci, które napotykają trudności w rozwoju lub nauce. Jej celem jest identyfikacja problemów, wyrównywanie braków oraz wspieranie harmonijnego rozwoju ucznia.
- wspieranie procesu rozwojowego,
- poprawa umiejętności edukacyjnych,
- pomoc w pokonywaniu trudności w nauce,
- wzmacnianie samooceny i poczucia własnej wartości,
- rozwijanie umiejętności organizacyjnych i planowania,
- wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach,
- usprawnianie procesów percepcyjno-motorycznych, istotnych w opanowaniu umiejętności szkolnych.
Dzieci:
- które potrzebują wsparcia w koncentracji, organizacji działań oraz radzenia sobie z frustracją,
- które rozwijają się nieharmonijnie,
- mają trudności z koncentracją uwagi i zapamiętywaniem,
- są zagrożone ryzykiem dysleksji lub mają zdiagnozowaną dysgrafię, dysortografię bądź dyskalkulię,
- doświadczają problemów w nauce pisania, czytania i mówienia,
- mają trudności z orientacją przestrzenną oraz koordynacją wzrokowo-ruchowo-słuchową,
- charakteryzują się inteligencją przeciętną lub niższą niż przeciętna,
- zmagają się z zaburzeniami percepcji słuchowej i słuchu fonematycznego.
Terapia dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi (m.in. autyzm, zespół Aspergera)
Terapia dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi jest dostosowana do potrzeb i możliwości dziecka. Skupia się na kluczowych obszarach jego rozwoju, wspiera w doskonaleniu samodzielności oraz umiejętności społecznych i emocjonalnych. Podczas zajęć terapeuta wzmacnia mocne strony dziecka i pomaga mu lepiej radzić sobie z codziennymi wyzwaniami.
- rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych,
- nauka zachowań społecznie akceptowanych,
- nauka komunikowania się z otoczeniem,
- pomoc dziecku w uwalnianiu się od zachowań niepożądanych,
- poprawa umiejętności spostrzegania, odbioru i przetwarzania informacji napływających z otoczenia,
- rozwój funkcji poznawczych,
- wzmacnianie koncentracji i uwagi,
- nauka radzenia sobie ze zmianami,
- budowanie poczucia własnej wartości,
- wspieranie w rozwoju motoryki.
Dzieci:
- w spektrum autyzmu lub z zespołem Aspergera, które mogą mieć trudności z nawiązywaniem relacji, wyrażaniem emocji i dostosowywaniem się do zmian,
które potrzebują wsparcia w koncentracji, organizacji działań oraz radzeniu sobie z frustracją,
z innymi całościowymi zaburzeniami rozwojowymi, które wymagają odpowiedniego wsparcia.
Terapia indywidualna
Zajęcia opracowywane i prowadzone indywidualnie dla dzieci z różnymi trudnościami rozwojowymi, zaburzeniami, niepełnosprawnościami lub dysfunkcjami. Program terapii jest zawsze dostosowany do potrzeb dziecka oraz jego rodziny. Podczas spotkań terapeuta pracuje nad aktualnymi problemami dziecka oraz nad wyzwaniami, które ujawniają się w trakcie terapii.
Cele są ustalane indywidualnie po konsultacji z rodzicami oraz analizie dokumentacji dotyczącej funkcjonowania dziecka.
Dzieci:
- z niepełnosprawnością intelektualną,
z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
wymagających wsparcia w kilku obszarach jednocześnie,
których rodzice poszukują diagnozy funkcjonalnej i wskazówek, jak najlepiej wspierać rozwój dziecka.
Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR)
Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) to zespół specjalistycznych działań i aktywności przeznaczonych dla dzieci od urodzenia do rozpoczęcia nauki w szkole. Zakres zajęć dostosowany jest indywidualnie – w zależności od zdiagnozowanych deficytów oraz potrzeb dziecka.
stymulowanie rozwoju ruchowego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego,
wspieranie dziecka w pełnym wykorzystaniu jego potencjału rozwojowego,
wyzwalanie i wzmacnianie naturalnej aktywności społecznej, poznawczej i komunikacyjnej,
pomoc w stopniowym osiąganiu coraz większej samodzielności – na miarę możliwości i potrzeb dziecka,
systematyczne dążenie do poprawy jakości życia dziecka, niezależnie od występujących trudności czy niepełnosprawności.
Dzieci, u których występują:
- opóźnienie w rozwoju mowy,
- trudności w zakresie motoryki dużej i małej,
- niepełnosprawność intelektualna lub ruchowa,
- spektrum autyzmu (ASD) lub inne zaburzenia rozwojowe,
- wady słuchu lub wzroku,
- zaburzenia sensoryczne,
- problemy z emocjami i zachowaniem.
Zajęcia ogólnorozwojowe
Zajęcia ogólnorozwojowe to wszechstronne, kreatywne ćwiczenia odbywające się w atmosferze twórczej zabawy, ukierunkowane na wspieranie rozwoju dzieci. Do prawidłowego rozwoju dziecka niezbędna jest stymulacja różnych sfer – poznawczej, fizycznej oraz społeczno-emocjonalnej. U przedszkolaków stanowi to świetną bazę przed rozpoczęciem nauki w szkole podstawowej, natomiast u uczniów jest odpowiednim wsparciem w procesie edukacji.
- wszechstronne wspomaganie rozwoju psychofizycznego dziecka (poznawczego, emocjonalnego, społecznego i ruchowego),
rozwój percepcji wzrokowej i słuchowej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej,
stymulowanie zdolności intelektualnych,
rozbudzanie kreatywności i ekspresji artystycznej,
rozwijanie wyobraźni,
doskonalenie zdolności manualnych i wrażliwości estetycznej,
rozwijanie umiejętności ruchowych i koordynacji,
pobudzanie zmysłów.
Dzieci:
- u których zauważono drobne trudności w konkretnych obszarach,
które potrzebują całościowego wsparcia rozwoju,
które nie przejawiają nieprawidłowości, ale rodzice chcą dodatkowo wspierać ich rozwój na różnych płaszczyznach.
Sensoplastyka®
Sensoplastyka® to metoda edukacyjno-terapeutyczna, która angażuje wszystkie zmysły, pobudzając emocje, wyobraźnię i kreatywność dziecka. Kluczowym założeniem zajęć jest swoboda i spontaniczność działania. W trakcie zajęć wykorzystywane są wyłącznie bezpieczne produkty spożywcze, dzięki czemu dzieci mogą doświadczać świata wszystkimi zmysłami – dotykiem, wzrokiem, zapachem, smakiem i słuchem.
- stymulacja wszystkich zmysłów,
wspieranie rozwoju mowy (ośrodki odpowiedzialne za mowę są powiązane z obszarami motoryki małej),
rozwijanie zdolności motorycznych,
rozbudzanie kreatywności i wyobraźni,
uwalnianie naturalnej ekspresji twórczej,
wspomaganie budowania świadomości ciała i przestrzeni,
poznawanie nowych form ekspresji i działań artystycznych.
Dzieci w wieku 2-7 lat.
